Kjerrat 1 rekonstruert

KJERRATENS VIRKETID

«Kjerraten var Peder Ankers stolthet, men Bogstadkonsernets bekymring. Det var ikke Ankers skyld at det storstilte anlegget, som hadde kostet 33 000 riksdaler, aldri ble noen økonomisk suksess, selv om den var i bruk mellom 1807 og 1850.» (Gunnar Jerman: Løvenskiold-Vækerø. En familiebedrift gjennom 355 år)

            

Ytre årsaker var grunn til at lønnsomheten ikke ble som forventet. Danmark-Norge kom i krig mot England, som var et de de store eksportmarkedene for trelasthandelen. På grunn av blokade kunne ikke tømmeret skipes ut. 

Utskiping av tømmer, Vækerø

Etter krigen var konjunkturene nedadgående. Kjerraten ble holdt i drift i Grev Wedels levetid. På grunn av sviktende salg, vedlikeholdsutgifter og stor gjeld, solgte arvingene Greveskogene i Valdres og Nordre Land, og da ble grunnlaget for driften borte.

Kjerrat 2 (Gustaf Lewenhaupt)
Hele anlegget ble tatt ned. Treverket ble brent til trekull i Åsa og endte antagelig på Bærums Verk der jerngodset ble smeltet om. Det ble nok fraktet på Kongeveien over Krokskogen som var Generalveiintendant Peder Ankers prosjekt.

Fra masovnen på Bærums Verk

Kjerraten ble valgt til Ringerikes kulturminne i kulturminneåret 1997 og har fått sitt eget museum i Åsa. Kjerratmuseet er åpent søndager i sommerhalvåret. De viser bl.a. modeller av kjerraten og diverse skogbruks- og trelastutstyr. De har også stått for restaurering av deler av kjerraten. https://kjerraten.no


Bro over Øverlandselven, en del av Kongeveien over Krokskogen til Ringerike (og Bergen)



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen