«No1 Kirath 21ste Juni 1809» malt av Gustaf Lewenhaupt

KJERRATEN I ÅSA


I slutten av l700-årene var Peder Ankers skoger sørgelig uthugget.  For å skaffe tømmer med skikkelig volum kjøpte han skoger i Land og Valdres. Men sagingen måtte skje på hans sager i Lysakerelva. Veitransport var utenkelig. Til det var avstanden for lang, veiene for få og  for dårlige.  Vannveien var den eneste farbare. Fra Aurland i Valdres renner Dokka ut i Randsfjorden som grenser til Land. Fra  Randsfjorden renner  Randselva, som munner ut i Tyrifjorden. Herfra ble tømmeret fløtet inn i Steinsfjorden til Åsa og her startet Kjerraten, som var et løfteverk for tømmer.


Kjerrat kommer av det tyske ordet Kherrad, som betyr «vendehjul». Kjerraten ved Åsa besto av lange kjettinglenker som kunne trekke tømmeret opp åssiden til Damtjern. Det var en strekning på 3 kilometer og en høydeforskjell på  389 meter. Det trengtes 11 kjerrater som ble drevet med vannkraft. Kjerratens rullebaner ble satt på steinfundamenter med få meters avstand, til sammen 1000 fundamenter. Når kjerraten var i gang, så det ut som en kjempe slange buktet seg oppover åssiden!
«Krokklefven» malt av Gustaf Lewenhaupt. Dette bildet illustrerer hvor bratt og høyt det er fra Tyrifjorden til Krokskogen

Ved Damtjern ble tømmeret fløtet over dammen. Mellom Damtjern og Storflåtan ble det anlagt jernbane!  Men tømmervognene ble trukket av hester. Fra Storflåtan var det grei fløting til sagene i Sørkedalselva.

Kart over fløtesystemet. Fra Gunnar Jerman: Løvenskiold-Vækerø – En familiebedrift gjennom 355 år

Anlegget, som var konstruert av den svenske ingeniøren Samuel Bagge, kostet 80 000 riksdaler (ifølge Carsten Hopstock tilsvarte det et halvt Mongstad-raffineri). Det var et av de største «industrianlegg» i Nord-Europa på den tiden.

Detalj fra den restaurerte kjerraten

Omkring 400 mann, mange av dem svenske, arbeidet på det meste på kjerraten. Anlegget ble startet i 1804 og var ferdig i 1807. Nå ville ulykken at krigen brøt ut og  Peder Ankers største avtaker av plank, England, innførte fastlands blokaden, slik at all eksport ble stanset og kom ikke i gang igjen før høsten 1814.


Modell av kjerraten på Skogbruksmuseet på Elverum, med vannhjul og vannrenne. Fra Gunnar Jerman: Løvenskiold-Vækerø – En familiebedrift gjennom 355 år

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen