I slutten av l700-årene var Peder Ankers skoger sørgelig uthugget. For å skaffe tømmer med skikkelig volum kjøpte han skoger i Land og Valdres. Men sagingen måtte skje på hans sager i Lysakerelva. Veitransport var utenkelig. Til det var avstanden for lang, veiene for få og for dårlige. Vannveien var den eneste farbare. Fra Aurland i Valdres renner Dokka ut i Randsfjorden som grenser til Land. Fra Randsfjorden renner Randselva, som munner ut i Tyrifjorden. Herfra ble tømmeret fløtet inn i Steinsfjorden til Åsa og her startet Kjerraten, som var et løfteverk for tømmer.
Ved Damtjern ble tømmeret fløtet over dammen. Mellom Damtjern og Storflåtan ble det anlagt jernbane! Men tømmervognene ble trukket av hester. Fra Storflåtan var det grei fløting til sagene i Sørkedalselva.
Anlegget, som var konstruert av den svenske ingeniøren Samuel Bagge, kostet 80 000 riksdaler (ifølge Carsten Hopstock tilsvarte det et halvt Mongstad-raffineri). Det var et av de største «industrianlegg» i Nord-Europa på den tiden.
Omkring 400 mann, mange av dem svenske, arbeidet på det meste på kjerraten. Anlegget ble startet i 1804 og var ferdig i 1807. Nå ville ulykken at krigen brøt ut og Peder Ankers største avtaker av plank, England, innførte fastlands blokaden, slik at all eksport ble stanset og kom ikke i gang igjen før høsten 1814.
Kommentarer
Legg inn en kommentar