Fra Havestuen. Byste av Karen Wedel-Jarlsberg til venstre og Herman Wedel-Jarlsberg til høyre. Over dem portretter av Bernt og Peder Anker.

BOGSTADS EIERE OG KUNSTNERNE 

 

I denne måneden åpner Bogstad kunstgalleri i østre fløy. I den anledning vil vi utover høsten trekke frem Bogstads eieres forbindelse med utvalgte kunstnere. 


 

HANS MICHELSEN (1789–1859)


Hans Michelsen, malt av Mathias Stoltenberg. Haugar Vestfold Kunstmuseum


Michelsen var bondegutt fra Leinstrand i Trøndelag. Han vakte tidlig oppmerksomhet med sin treskjærerkunst. 

 

Da han ble soldat i 1810 la offiserene merke til hans sjeldne evner som treskjærer. I 1815 fikk han permisjon og reiste til Stockholm. Peder Anker, som da var statsminister og bodde i Stockholm, tok seg av ham og fikk ham inn på kunstakademiet og hjalp ham til et offentlig stipendium som varte til 1819. Han var den første norske kunstner som fikk statsstipendium. 


Peder Anker

I denne perioden laget han bysten av Peder Anker som står i Hallen. En replikk av den kan sees på Peder Ankers plass. I Havestuen flankerer bystene av grev Herman og grevinne Karen Wedel Jarlsberg havedøren.


Herman Wedel-Jarlsberg

Karen Wedel-Jarlsberg

I 1820 fikk han første pris og akademiets store skulpturstipend. Med det, pluss

anbefalelsesbrev fra Peder Anker, dro han til Roma og ble elev hos den store og berømte danske billedhuggeren Berthel Thorvaldsen.  Frem til 1826 fikk han årlig understøttelse fra staten og reisebidrag fra Karl Johan. Da det ble slutt på statsstøtten reiste han hjem. Den norske staten var jo lutfattig på den tiden. 


Vestalinneovn

Hjemme i Norge arbeidet han med planer for Slottskapellet men byggingen stanset. Til tross for en rekke initiativ lyktes det ikke kunstneren å få nok oppdrag han kunne leve av. Fra denne epoken stammer Vestalinneovn, som ble produsert på Bærums Verk i 1829. En slik ovn kan sees i Spisestuen.

 

1828  reiste han til Stockholm og ble der i 14 år. 1830-årene ble gode for ham. Han ble kalt Nordens Fidias og en rekke hovedverk ble til, blant annet marmorbyster av mange medlemmer av kongefamilien. Han fikk tittelen «Kgl. Hof- och statybildhuggare». På denne tiden avsluttet han sitt fremste verk, de tolv apostlene (gips) til Trondheims domkirke.  De var det største skulpturarbeid i Norge på 1800-tallet. De gikk tapt i brannen i Erkebispegården i 1983. Heldigvis har Nasjonalmuseet skissene til dem i brent leire.



Fra Hallen

Over dørene i Hallen på Bogstad er det medaljongrelieffer av Karl Johan og Oscar I som Michelsen laget i denne perioden. 


Karl Johan

Oscar

I 1841 ga Karl Johan Michelsen i oppdrag å utføre minnesmerket over Herman Wedel Jarlsberg som ble reist ved Seterhytta  på Bygdøy. Det er en byste av greven i sink og en liggende løve (som gråter) ved foten av sokkelen. 


 Wedel-Jarlsbergmonumentet ble avduket 1845 og restaurert av Riksantikvaren i 2007

   

På sokkelen står det:
Norges og Sveriges Konge
Carl Johan
Reiste dette Minde
for 
Sin Ven Norges Statholder
Grev Herman Wedel-Jarlsberg
MDCCCXLI



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen